Generationsskifte og kompetancer

Vi står overfor et skifte i driftsledelsen når driftslederen går på pension i 2020.

I forbindelse med dette står bestyrelsen med flere muligheder for fremtidig drift af værket.

Da den nuværende bestyrelse har en gennemsnitsalder på +65 har vi besluttet at gøre plads for yngre kræfter. Vi forventer derfor at have en helt ny bestyrelse på plads i 2019.

Bestyrelsen er af den opfattelse, at det skal være den fremtidige bestyrelse, der skal fungere under de ændringer, som bliver besluttet i forbindelse driftslederens fratrædelse.

Derfor er det også rimeligt, at beslutningerne tages af en bestyrelse, som også fremover skal fungere under de nye tiltag.

 

 

 Bestyrelsens kompetencer/opgaver:

 

Vi forventer, de nye bestyrelsesmedlemmer og den samlede bestyrelse besidder nedenstående kompetancer og er i stand til at udføre de nævnte opgaver.

 

De enkelte bestyrelsesmedlemmer:

  • Samarbejdsvillig.
  • Være forandringsparat.
  • Sætte sig ind i den overordnede  lovgivning på energiområdet.
  • Følge udviklingen i branchen samt ny teknologi på energiområdet.
  • Sætte sig ind i Værkets produktionsenheder.
  • Nogen kendskab til regnskab, økonomi og budgettering er en fordel.
  • Være lydhør over for holdningen til Værket i lokalområdet.
  • Deltage i bestyrelsesarbejdet.
  • Deltage i bestyrelsesmøder ca. 6 gange/år.

Bestyrelsen som team:

  • Lønadministration for Værkets ansatte.
  • Foretage løbende bankforretninger.
  • Fastlægge den overordnede strategi, så driftsledelsen kan agere i hverdagen.
  • Udarbejde budgetter.
  • Varme- og årsbudgetter
  • Øvrige omkostningsbudgetter
  • Ajourføre Værkets hjemmeside.
  • Være på forkant med udviklingen.
    • I stand til at træffe beslutninger.
  • Udarbejde relevant forbrugerinformation.
  • Fortrolig med EDB: Tekstbehandling, powerpoint og regneark på brugerniveau.
  • Planlægge og gennemføre generalforsamling:
    • Udarbejde bestyrelsens beretning.
    • Opsætte regnskab til brug for generalforsamlingen.

Sekretær:

  • Kunne tage referat fra bestyrelsesmøder og generalforsamling.
  • Kendskab til tekstbehandling på brugerniveau.

Formand:

  • Lede bestyrelsesmøderne.
  • Personaleledelse af Værkets medarbejdere.
  • Tegne Værket udadtil.
  • Kontakt til interessegrupper, fx:
    • Bank.
    • Revisor.